Analýzy

Odbor Kvalita koordinuje pravidelnou analytickou činnost, která je podkladem pro strategická rozhodování na ZČU. Analytická činnost vychází z hybridní metodologie kombinující data z přímých i nepřímých zdrojů. Data z přímých zdrojů získáváme především formou dotazníků, interview nebo fokusních skupin, zjišťujících zpětnou vazbu od zainteresovaných stran. Data z nepřímých zdrojů pak z interních systémů ZČU i externích zdrojů velkých dat, jakými jsou například Český statistický úřad či analytická oddělení jednotlivých ministerstev. Zvolená metodologie zohledňuje kvalitativní i kvantitativní přístupy a jejím cílem je širší porozumění procesům určujícím chod univerzity.

  

 

Periodické

 

Studentská anketa hodnocení servisních služeb

Anketa zaměřená na hodnocení servisních služeb probíhá v intervalech 3 let. Poslední proběhla v letním semestru akademického roku 2016/2017. Všichni studenti byli osloveni formou e-mailové komunikace a vyzváni k vyplnění ankety na portále IS/STAG.

Hodnoceny byly následující služby:

  • STAG - STAG (el. index, zápis na termíny, předzápis, hodnocení kvality, prohlížení atd.).
  • KNIHOVNA - Knihovní služby (zajištění literatury, výpůjční a rešeršní služby, podpora vzdělávání uživatelů).
  • STUDIJNÍ ODDĚLENÍ - Poskytování informací o studiu, poskytování studijního poradenství, zajišťování studijní agendy.
  • ZAHRANIČÍ - Komplexní podpora zahraničních mobilit (obousměrná mobilita studentů, příležitosti, podpora, zajištění, zprostředkování zahraniční spolupráce, ERASMUS+).
  • GASTRO - Gastronomické služby (stravování v menzách, doplňkový prodej v občerstvení a automatech).
  • UBYTOVÁNÍ - Správa kolejí, provoz kolejí, přidělování ubytování, uzavírání smluv se studenty.

Respondenti se vyjadřovali k rozsahu, množství, kvalitě a efektivitě poskytované služby, dále zda je služba poskytnuta v přiměřeném čase a ke způsobům komunikace a vstřícnosti vůči uživatelům.

leaflet3_1 leaflet3_2

Analýza spokojenosti absolventů

se získanými a dosaženými kompetencemi v rámci studovaných programů na ZČU.

Šetření spokojenosti absolventů provádí ZČU každoročně. Analýza se zaměřuje na hodnocení relevance studijních programů prostřednictvím zpětné vazby od absolventů ZČU a jejich zaměstnavatelů ve vztahu k uplatnitelnosti na trhu práce. Smíšený výzkum kombinující kvalitativní i kvantitativní přístupy využívá metod obsahové analýzy studijních programů, strojové čtení/machine learning (ML) umožňující detekci garantovaných kompetencí, dotazník a focus interview.

Detailní popis výsledků naleznete zde

Střední školy na Plzeňsku: motivace, preference, strategie studentů při výběru vysoké školy

Šetření zájmu o ZČU mezi potenciálními uchazeči provádí ZČU pravidelně v intervalu 5 let. Cílem výzkumu bylo zmapovat a analyzovat motivace, příčiny a okolnosti, které ovlivňují rozhodování studentů a studentek v posledních ročnících středních škol na Plzeňsku při výběru vysoké školy. Výzkum probíhal metodou censu, osloveni tedy byli studenti posledních ročníků všech středních škol, učilišť a jazykových škol na Plzeňsku. Vzorek byl rozšířen o vybraný soubor středních škol v Karlovarském kraji. Celkem bylo osloveno 68 škol a sebráno 2831 dotazníků. Návratnost dotazníků byla 72%.

Detailní popis výsledků naleznete zde

 

ERASMUS studenti (studující na ZČU)

Studenti jsou oslovováni s krátkým dotazníkem dvakrát během svého pobytu. Na jeho začátku je tázán především na svá očekávání a zdroje informací. Na konci pobytu se poté otázky více zaměřují na hodnocení samotného pobytu a studia na ZČU. Toto šetření je prováděno od roku 2018.

 

Hodnocení předmětů

Po skončení každého semestru mohou studenti a studentky hodnotit kvalitu studovaných předmětů a to přímo v interním systému STAG. Kromě obecné spokojenosti s absolvováním předmětu mají studenti a studentky možnost hodnotit jednotlivé vyučující a jejich přístup, nároky kladené na předmět ve vztahu ke kreditovému ohodnocení a transparenci a spravedlnost jak ve sdělování podmínek studia, tak v jeho závěrečném hodnocení. V další části hodnotí dotazovaní jednotlivé znalosti a dovednosti, které si v předmětu osvojili a důvody případného neúspěchu. S výsledky této pravidelné ankety je pracováno dále garanty studijních programů, garanty a vyučujícími předmětů. Studující má možnost hodnocení odevzdat i pod svým jménem i anonymně.

 

Zpětná vazba o studijní neúspěšnosti

Zpětná vazba o studijní neúspěšnosti je vyhodnocována formou krátkého dotazníku, který je odeslán neúspěšnému studujícímu v případě ukončení studia. Cílem je evidence zpětné vazby o důvodech a motivacích k ukončení a plánovité, systematické zlepšování služeb Západočeské univerzity ve vztahu ke studujícím.

 

Hodnocení servisních služeb zaměstnanci

V každoročním dotazníkovém šetření je analyzována zpětná vazba od všech zaměstnanců ZČU. Dotazník vznikl dle vzoru z Oxfordu a Ghentu a byl upraven pro naše podmínky. Po úvodních obecných otázkách následují otázky na jednotlivá pracoviště/odbory. Detailní hodnocení je nabídnuto pouze respondentům, kteří s dotčeným pracovištěm během posledních 12 měsíců přišli pracovně do kontaktu.

Detailní otázky jsou zaměřeny na 3 kritéria služby:

  • Rychlost
  • Efektivita
  • Spokojenost

Šetření poběží v 3letých cyklech, během nichž jsou postupně ohodnocena všechna pracoviště. Každý rok zaměstnanci hodnotí jednu třetinu pracovišť. Tento 3letý cyklus je dokončen jako podklad k přípravě Dlouhodobého záměru.   

1. rok (2019)

  • Ekonomický odbor
  • Odbor právní
  • Odbor transferu a smluvního výzkumu
  • Centrum informatizace a výpočetní techniky (CIV)
  • Univerzitní knihovna (včetně Oddělení vydavatelství a tiskových služeb)

2. rok (2020)

  • Provoz a služby
  • Odbor Studijní a pedagogická činnost
  • Odbor Vnější vztahy
  • Odbor Výzkum a vývoj
  • Projektové centrum

3. rok (2021)

  • Personální odbor (OHR – Odbor lidských zdrojů)
  • Správa kolejí a menz ZČU
  • Odbor celoživotního vzdělávání
  • Odbor Kariérní centrum
  • Pověřenec pro ochranu osobních údajů 

Detailní popis výsledků pro rok 2019 naleznete zde.

Neperiodické

Analýza nezaměstnanosti absolventů ZČU a jejích součástí

Analýza hodnotí nezaměstnanost absolventů jednotlivých fakult z několika pohledů. Nezaměstnanost je analyzována jak z pohledu ZČU jakožto celku, tak i z pohledu jednotlivých fakult a hodnotí stav do dubna roku 2017. Míry nezaměstnanosti absolventů jednotlivých fakult s bakalářským stupněm vzdělání, s magisterským stupněm vzdělání a bez rozlišení stupně vzdělání jsou dopočteny zpětně až do roku 2002 a jsou srovnány s nezaměstnaností ZČU. U každé fakulty je prezentován přehled oborů s nejvyšším počtem nezaměstnaných absolventů. Srovnání fakult mezi sebou je provedeno za poslední tři roky. Postupně je zhodnocen podíl fakult na počtu absolventů ZČU a na počtu nezaměstnaných absolventů ZČU v případě bakalářského stupně vzdělání, magisterského stupně vzdělání a bez rozlišení stupně vzdělání. Další srovnání nezaměstnanosti fakult je provedeno s nezaměstnaností jim příslušné skupiny programů v celé ČR.

leaflet2

Analýza prostupnosti studia na ZČU

Analýza obsahuje zhodnocení prostupnosti nastupujících studentů prvním ročníkem studia. Zpracována jsou nejnovější data za období 2013 až 2017 dle stavu, který byl v příslušných databázích znám k lednu 2018. Jsou zde sestaveny přehledy základních charakteristik a jsou identifikována studia, která byla ukončena po prvním roce. Dále je vytvořen model fundamentálních vlivů a jsou nalezeny rizikové skupiny charakteristik, které předurčují vysokou pravděpodobnost neúspěchu během prvního roku studia. Jelikož lze každou fakultu považovat za specifickou, jsou veškeré analýzy neúspěšných studií zpracovány pro fakulty odděleně a následně jsou vyvozeny souhrnné závěry.

leaflet4_1 leaflet4_2

Přijatí uchazeči o studium: identifikace konkurence a srovnání

Tato analýza se zabývá volbou přijatých uchazečů o bakalářské studium nebo nenavazující magisterské studium, kteří se dostali do situace, že byli přijati na více než jednu školu (fakultu) a vybírali si, jak s nastalou situací naloží, tj. na kterou školu (fakultu) se skutečně zapíší, či zda si zvolí zápis na více škol (fakult), nebo se nezapíší ani na jednu školu. Výsledky analýzy slouží primárně k identifikaci konkurence dané fakulty (tedy na jaké další fakulty jsou uchazeči také přijati) a stanovení její relativní prestiže vůči konkurentům (tedy jaká je šance, že uchazeč přijatý na danou fakultu ZČU a nějakou jinou fakultu bude volit nástup na danou fakultu ZČU).

leaflet1

 

Zájem o studium na ZČU v Plzni

Analýza byla zpracována společností Regionální rozvojová agentura Plzeňského kraje o.p.s. (RRA) na podzim 2017. Jejím hlavním cílem bylo odhalit alespoň některé příčiny poklesu zájmu o ZČU, zejm. změny ve spádovém území, pokles podílu uchazečů na ZČU ze spádových území či vliv konkurenčních VŠ. Dalšími cíli bylo: ověřit využitelnost a přínos nových dat o studentech VŠ a přijímacích řízeních na VŠ, vytvořit podrobnou databázi o přijímacích řízeních a studentech VŠ v ČR vhodnou pro interpretaci vývojových trendů, využít dostupná statistická data k hlubšímu pochopení procesů doprovázejících přechod ze sekundárního na terciární stupeň vzdělání a především vytvořit objektivní podklad pro zadání dalších analýz a průzkumů zaměřených na poznání příčin poklesu zájmu o ZČU v Plzni a pro návrh opatření na změnu tohoto trendu.

 

Analýza vývoje platů a mezd pro absolventy v ČR a Plzeňském kraji

Analýza má za cíl zhodnotit obecné mzdové a platové informace (v závislosti na sledované veličině např. průměru, mediánu, meziroční změně, průměrně placené době, počtu zaměstnanců atd., dále na dosaženém vzdělání či krajové příslušnosti, na základě zařazení do základních i detailních profesních skupin, na informacích ohledně vybraných studijních programů) jak za celou Českou republiku, tak i za Plzeňský kraj (nejen) u absolventů Západočeské univerzity v Plzni z několika úhlů pohledu. Tj. jak z pohledu sběru zdrojových dat a tvorby potřebných databází, tak z pohledu možných finálních analýz a výstupů pro další možné použití (informační či marketingové).

 

Analýza obrazu ZČU na sociálních sítích metodami zpracování přirozeného jazyka

Analýza se zabývala mapováním témat spojovaných se ZČU v diskuzích na sociálních sítích, v diskuzních fórech a v diskuzích na zpravodajských serverech v letech 2017-2019. Celkem bylo pracováno s 3,3 miliony texty, ty byly dále filtrovány a zpracovávány metodami zpracování přirozeného jazyka (NLP). Algoritmy sémantické analýzy textu umožňují zmapovat mediální obraz ZČU a jeho součástí a srovnat jej s obrazem ostatních vysokých škol. Strojové učení se supervizí i bez supervize dále detekuje pozitivní/negativní polaritu jednotlivých témat, což opět umožní přesnější vzhled do problematiky mediálního obrazu univerzity.

Související dokumenty